• Autoryzowany doradca – mentor u boku debiutanta



receRynek NewConnect charakteryzuje się możliwością przeprowadzenia oferty prywatnej (ang. private placement). Oferta ta jest kierowana do wyselekcjonowanej grupy maksymalnie 99 inwestorów i wiąże się z wyborem Autoryzowanego Doradcy, czyli Partnera w procesie przygotowań do debiutu i po wejściu na parkiet. Tym mianem określa się Spółkę, która po spełnieniu szeregu wymogów uzyskała akredytację Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie do pełnienia tej funkcji. Stan na dzień 21 lipca 2011 r. to 96 takich podmiotów – niezbędnych w procesie wchodzenia do Alternatywnego Systemu Obrotu. Autoryzowany doradca jest również obecny na rynku papierów dłużnych Catalyst, jednakże tutaj jego wybór jest dobrowolną decyzją spółki.

 

Autoryzowanym doradcą może zostać firma inwestycyjna, a także inny podmiot, który świadczy usługi, bądź oferuje produkty związane z obrotem gospodarczym (dom maklerski, firma doradztwa inwestycyjnego, doradztwa prawnego, lub firma zajmująca się audytem finansowym). Szczegółowe zasady wpisu na listę Autoryzowanych Doradców określa § 18 ust. 8 Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu.

 

Wybór odpowiedniego Doradcy jest sprawą niezwykle ważną, gdyż od jego zaangażowania może zależeć giełdowy sukces spółki. Pierwszorzędną rolą Autoryzowanego Doradcy jest weryfikacja celów spółki i analiza zasadności jej wejścia na rynek kapitałowy. Jeżeli wejście na giełdę nie pokrywa się z długoterminową strategią firmy, AD może uświadomić spółce, że wejście na NewConnect nie jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Jednym z zadań spółki debiutującej na rynku nieregulowanym jest sporządzenie dokumentu informacyjnego. Zazwyczaj to Autoryzowany Doradca bierze na siebie odpowiedzialność za stworzenie tego dokumentu (w ścisłej współpracy z zarządem spółki). Jeżeli jednak spółka podejmie się samodzielnego wykonania tego zadania, Doradca sprawdza jego zgodność z regulaminem ASO. Następnie AD zatwierdza dokument i oświadcza, że wszystko, co się w nim znajduje jest zgodne ze stanem rzeczywistym.

 

„Partner od debiutu” jest zobowiązany dopilnować, by wszystkie warunki wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zostały spełnione, a następnie potwierdzić to swoim oświadczeniem. Autoryzowany Doradca określa również cenę emisyjną akcji, pomaga w znalezieniu inwestorów i organizuje akcje promocyjne. Wielokrotnie zajmuje się on tworzeniem strategii IR i PR dla Spółki. Jest on również obecny na spotkaniach Zarządu spółki z inwestorami. Udziela także pomocy debiutantowi w zakresie obowiązków informacyjnych, nadzoruje cały proces przygotowań do debiutu, a także na bieżąco doradza i wspiera emitenta. Z dniem debiutu obowiązki Autoryzowanego Doradcy się jednak nie kończą. Jest on zobowiązany do minimum rocznej współpracy ze spółką już w czasie jej obecności na NewConnect.

 

Firma Doradcy powinna dobrze poznać spółkę, z którą będzie współpracować, jest bowiem poręczycielem najważniejszych decyzji związanych z wprowadzaniem nowego przedsiębiorstwa na parkiet.  AD powinien również zalecić wprowadzenie odpowiednich regulacji i procedur, które w przyszłości ułatwią spółce funkcjonowanie na giełdzie i pomogą w rzetelnym wykonywaniu obowiązków informacyjnych.

 

Aby Spółka została przyjęta do grona Autoryzowanych Doradców, musi spełnić szereg restrykcyjnych warunków. Co więcej, AD musi posiadać bardzo rozległą wiedzę zarówno o spółce, z którą współpracuje, jak i o całej branży. Jego zadaniem jest bowiem określenie perspektyw rozwoju spółki w danej branży, co z pewnością nie jest zadaniem łatwym. Co więcej AD powinien bardzo dobrze znać regulacje rynku NewConnect/Catalyst, żeby rzetelnie pomóc przyszłym emitentom przy wejściu na parkiet. Po złożeniu wniosku o przyznanie statusu AD, firma jest oceniana pod kątem różnorodnych kryteriów sprawdzających jej zdolność do kompetentnego wypełniania wszystkich obowiązków.

 

Wybór Autoryzowanego Doradcy  jest indywidualną sprawą każdego przedsiębiorstwa myślącego o debiucie na małym parkiecie. O wyborze decydują zazwyczaj doświadczenie w branży, rankingi, opinie spółek, które wcześniej współpracowały z danym Doradcą. Aby dana firma mogła znaleźć się w prestiżowym gronie Autoryzowanych Doradców, musi spełnić szereg kryteriów, tak więc przyszli emitenci nie powinni się obawiać o to, czy dany Doradca jest wystarczająco kompetentny. Kryterium wyboru może być również liczba spółek wprowadzonych na giełdę przez daną firmę. W 2010 rekordzistami były: INVESTcon GROUP SA i DM Wrocławski Dom Maklerski, który 19. lipca przeszedł na rynek regulowany po niespełna 4 latach obecności na NewConnect. Spółki te współpracowały w 2010 r. z 12 debiutantami.

 

Biorąc pod uwagę jak prężnie rozwija się rynek NewConenct można przypuszczać, że liczba przedsiębiorstw chętnych do znalezienia się na liście Autoryzowanych Doradców również będzie się powiększać. Jest to oczywiście szansa dla potencjalnych kandydatów do tej roli, którzy będą mogli poszerzyć profil swojej działalności. Największą korzyścią z wejścia do grona AD pozostaje prestiż, który spółka zyskuje w momencie wypełnienia wszystkich kryteriów i dostania się do tego elitarnego grona. Większa liczba Autoryzowanych Doradców, to możliwość szerszego wyboru specjalisty przez potencjalnych emitentów, a także, poprzez zwiększoną konkurencję, ciągłe polepszanie się usług świadczonych przez te podmioty.

 

Opracowanie:

 

Ipo.pl