• Rola autoryzowanego doradcy



doradcaUdany debiut na rynku NewConnect, to także ciężka praca podmiotów, które ten debiut wspierają. Co kryje się pod pojęciem wsparcia debiutu i jaką rolę pełni w nim Autoryzowany Doradca?

 

Debiut spółki na giełdzie wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań i podjęcia licznych działań, które w ostateczności doprowadzą do pierwszego notowania instrumentów finansowych na parkiecie giełdowym. Sprostanie zadaniom stawianym przez warszawską Giełdę Papierów Wartościowych wymaga od potencjalnego emitenta nawiązania współpracy z Autoryzowanym Doradcą, którego głównym zadaniem jest wspieranie przyszłego debiutanta w trakcie całego procesu przygotowawczego.

 

Choć może nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywa Autoryzowany Doradca w procesie wprowadzenia spółki na rynek NewConnect, należy stwierdzić, że jest on nieodzownym elementem tego przedsięwzięcia. Istotę występowania Autoryzowanego Doradcy w przygotowaniach do debiutu można przedstawić w pięciu etapach, w których bierze on udział.

 

Na pierwszym etapie współpracy Autoryzowanego Doradcy z Zarządem Spółki decydującej się na wejście na giełdę, dochodzi do szczegółowego przeanalizowania aktualnej działalności spółki pod względem pozyskania kapitału zewnętrznego. Szczególny nacisk kładzie się na: występujące w niej struktury, konkurencyjność, segmentację rynku, struktury i strategie właścicielskie, jej zasoby oraz występujące w spółce źródła i sposoby finansowania. Jest to tak zwana faza analizy wstępnej.

 

Etap drugi, czyli analiza właściwa, to kluczowy element w procesie IPO każdej spółki, na który składają się działania, w których istotną rolę odgrywa właśnie Autoryzowany Doradca. Analiza właściwa, to nic innego, jak przygotowanie planu dostosowania spółki do wymogów jakie stawia rynek, czyli przygotowanie właściwej oferty.

 

Jako pierwszą część tego etapu, wyróżnia się fazę prac przygotowawczych. W tym stadium przygotowań, do zadań Autoryzowanego Doradcy należy koordynowanie wewnętrznych prac przygotowawczych o charakterze prawno-organizacyjnym, a także zaplanowanie efektywnej struktury podatkowej. Co więcej, uczestniczy on w procesie wyboru pozostałych doradców, których udział może być niezbędny do przeprowadzenia oferty. W efekcie, zostaje wyłoniona grupa ekspertów, która ma na celu wspieranie Zarządu w procesie IPO. Ponadto, w gestii Autoryzowanego Doradcy leży także dbałość o przygotowanie dla spółki niezbędnych materiałów marketingowych.

 

Do analizy właściwej zaliczane są także prace nad ofertą. Jest to rangowo najważniejszy, a zarazem najbardziej czasochłonny etap dla Autoryzowanego Doradcy. Ze względu na charakter zadania, prace dzielone są pomiędzy Autoryzowanego Doradcę, biegłego rewidenta oraz kancelarię prawną. Podczas prac na ofertą zostaje sporządzona dokumentacja prawna emisji, jak również uczestnictwo w postępowaniach przed Komisją Nadzoru Finansowego, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych oraz Giełdą Papierów Wartościowych. W wyniku podziału prac, do Autoryzowanego Doradcy należy koordynacja prac mających na celu przygotowanie spółki do pierwszej emisji, oczywiście we współpracy z Zarządem. I tak Doradca odpowiedzialny jest za: przygotowanie harmonogramu przeprowadzenia oferty, określenie struktury oferty, dostosowanie oferty do wymogów rynku kapitałowego, nadzór nad procesem emisji akcji, przeprowadzenie road show czyli prezentacja spółki inwestorom oraz koordynacja całości procesu.

 

Ostatniej roli Autoryzowanego Doradcy upatruje się na etapie współpracy po ofercie. Jest to kluczowy etap, który decyduje o przyszłym zainteresowaniu inwestorów daną spółką, a także o powodzeniu jej przyszłych emisji instrumentów finansowych. W tej fazie, Autoryzowany Doradca ma za zadanie dbać o realizację wyznaczonych założeń strategicznych, wypełnianie przez spółkę obowiązków informacyjnych, przestrzeganie regulacji giełdowych, jak również tworzenie i utrzymywanie odpowiednich relacji inwestorskich.

 

Jak łatwo zauważyć, rola Autoryzowanego Doradcy jest ogólnie podzielona na dwa główne etapy, przede wszystkim przed debiutem giełdowym, a następnie, przez minimum rok, po debiucie. I chociaż głośno się tego nie mówi, każdy kolejny udany debiut spółki, jest również kolejnym sukcesem Autoryzowanego Doradcy, którego rola, jak zresztą widać, wcale nie jest taka mała.

 

Opracowanie:

 

Ipo.pl