• Błędne IPO?



© titelio - Fotolia.com Debiut na parkiecie to nie tylko prestiż, jakim niewątpliwie jest wstąpienie do grona elity przedsiębiorców na polskim rynku. W czasach, gdy firmy potrzebują dużej ilości kapitału, by móc konkurować na rynku, giełda może stanowić alternatywne źródło pozyskiwania funduszy. Bywają sytuacje, gdy zamierzony cel nie zostaje zrealizowany, a zamiast tego osiągamy odwrotny efekt. Co jest tego przyczyną? Oto kilka najczęściej popełnianych błędów podczas pierwszej oferty publicznej.

 

Nieznajomość przepisów prawa

 

Podczas przeprowadzania procesu IPO ważne jest zaznajomienie się z regulacjami prawnymi. Dotyczą one głównie informacji zawartych w prospektach emisyjnych, międzynarodowych standardów rachunkowości, czy wprowadzania instrumentów finansowych do obrotu. Błędy zawarte w wyżej wymienionych dokumentach mogą skutecznie wydłużyć proces przygotowań do pierwszej oferty publicznej. Najczęściej popełnianym tu błędem jest przeoczenie w prospekcie emisyjnym informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych.

 

Zły sposób przygotowania oferty, jej wielkości i konstrukcji

 

Kolejnym elementem jest zrównoważenie oferty zarówno dla małych, jak  i dużych inwestorów. Ważne, by przeanalizować wielkość popytu na walory spółki. Istotna przy tym jest jej wycena, która umożliwia oszacowanie wartości akcji. Głównym czynnikiem zniechęcającym inwestorów jest zbyt mała ilość akcji przypadająca na jeden podmiot, w szczególności gdy następuje redukcja zapisów podyktowana dużym popytem. Z drugiej strony duża emisja może wiązać się z niską ceną waloru i wynikającą z tego podażą znacznie przewyższającą popyt.

 

Nieprawidłowy poziom wyceny oferowanych akcji

 

Wycena akcji to bardzo ważna informacja dla inwestorów. Wartość walorów uzależniona jest od ogólnej wyceny wartości kapitału spółki. Emitentom zależy, by wycena była jak najwyższa, co pozwoli na pozyskanie większej ilości kapitału z emisji akcji. Należy pamiętać, że rynek dyskontuje wszystko - dotyczy to również wartości walorów. Jeśli akcje zostaną przeszacowane, ich cena prędzej czy później spadnie i odzwierciedli rzeczywistą wartość księgową przedsiębiorstwa. Z pewnością wpłynie to negatywnie na relacje pomiędzy mogącymi czuć się oszukanymi inwestorami a akcjonariatem spółki.

 

Strategia rozwoju spółki, a oczekiwania inwestorów

 

Dla każdego potencjalnego inwestora ważna jest przyszłość spółki. Często zbyt pobieżnie, bądź niejasno przedstawiona strategia rozwoju przekreśla szanse na zdobycie zaufania wśród osób zainteresowanych. Niestety nie wszystkie firmy pamiętają jak ważne jest, by sprawozdania finansowe, oraz raporty bieżące były przejrzyste i odzwierciedlały rzeczywistą sytuację spółki. Wszystkie inwestycje, umowy i przetargi powinny być poparte odpowiednimi dokumentami. Brak takich informacji pozwala na spekulacje, co może przyczynić się do nieudanego debiutu.

 

Moda na daną branżę, czyli popularny trend

 

Powszechnie wiadomo, że z trendem walczyć nie można. Ceny podlegają trendom, dlatego też ważne jest, by zaplanować debiut w okresie o zwiększonym popycie w danej branży. Nawet największy optymizm inwestorów może szybko zostać wygaszony, ponieważ sztuczny popyt nie będzie trwał długo, a ceny walorów szybko zostaną zredukowane do aktualnego trendu. Ten sam przypadek dotyczy okresu o zmniejszonej koniunkturze na rynku. Na ogół recesja dotyka wtedy większość sektorów, powodując słabsze wyniki za dany okres. Informacje te nie sprzyjają inwestycjom. Najprostszym przykładem może być przedsiębiorstwo zajmujące się hurtową sprzedażą produktów mrożonych. Oczywistym jest, że w sezonie zimowym spada popyt na produkty w tej branży, co powoduje spadek trendu dla całego sektora, w tym także hurtowni.

 

Brak doświadczenia ze strony doradców

 

Dokonując wyboru doradców spółka powinna przede wszystkim znać swoje potrzeby. Na udany debiut składa się wspólna praca zespołu kadrowego. Niedbałość ze strony doradców finansowych może doprowadzić do sytuacji, gdy kapitał z emisji akcji nie pokryje założeń inwestycyjnych firmy, dodatkowo może zwiększyć koszty emisji akcji. Brak doświadczenia ze strony audytora może skutkować niepoprawnie przeprowadzonym badaniem sprawozdania finansowego. Ważne jest także, by znaleźć odpowiednią agencję Public Relations. Źle kształtowane stosunki publiczne podmiotu z otoczeniem na pewno nie pomogą pozyskać inwestorów. Ostatnim, choć równie ważnym elementem jest nawiązanie współpracy z profesjonalnym biurem maklerskim. Od tej instytucji będzie zależała dostępność walorów w ofercie publicznej.

 

Na sukces IPO składa się wiele czynników. Jest to wielkie wydarzenie w życiu każdej spółki, ważnym jest więc wystrzeganie się błędów mogących prowadzić do niepowodzenia. Spółka z doświadczoną kadrą doradców ma duże szanse na odniesienie sukcesu. Ważne, by wyciągać wnioski z błędów popełnionych przez pozostałych. Choć droga do debiutu na giełdzie jest długa, warto przed zaciągnięciem kredytu zastanowić się nad potencjałem własnej spółki, a to na pewno się opłaci.

 

Opracowanie:

 

Ipo.pl