• Analiza - Mediacap



Analiza - Mediacap

 

Początki działalności warszawskiej Spółki z branży marketingowej sięgają 2005 r., kiedy to powstała EM Lab spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie w spółkę akcyjną nastąpiło w 2008 r. i 28 lipca tego samego roku Emitent jako EM Lab S.A. zadebiutował w Alternatywnym Systemie Obrotu. Zmiana nazwy spółki na Mediacap nastąpiła we wrześniu 2010 r.

 

Profil działalności

 

Od początku istnienia Spółka skupiała się na realizacji projektów z zakresu marketingu doświadczeń (experimental marketing). EM Lab była pierwszą agencją marketingową zajmującą się tego rodzaju działalnością, która w przeciwieństwie do marketingu interaktywnego i mobilnego opiera się na działaniach umożliwiających potencjalnym klientom bezpośredni kontakt z reklamowanymi markami i produktami. Obecnie Mediacap S.A. działa na trzech podstawowych rynkach:

 

  • Planowanie i realizacja wielokanałowych strategii reklamowej,  obejmujące organizację i przeprowadzenie całościowej komunikacji marketingowej dla czołowych marek, wśród których można wymienić m.in.: OPEL, Kaufland, Tchibo i Złote Tarasy. Usługi te świadczone są w ramach Scholz & Friends Warszawa. Przychody z tego segmentu usług stanowiły ok. 40% osiąganej sprzedaży ogółem.
  • Kompleksowa realizacja imprez masowych i promocyjnych (event marketing), czyli organizowanie dla klientów zarówno wydarzeń masowych, które potrafią przyciągnąć ponad 350 tys. osób, jak również serii mniejszych i bardziej prestiżowych wydarzeń. Mediacap dostarcza najwyższe standardy w dziedzinie zarządzania procesami oraz zrozumienia celów marketingowych. Wśród klientów, którzy skorzystali z tego typu usług można wymienić:  Google, Hyundai, Lux Med i British American Tobacco. Działania na tym polu prowadzone są pod marką handlową EM LAB i odpowiedzialne są ok. 50% przychodów ogółem.
  • Realizacja działań z zakresu niestandardowej reklamy zewnętrznej (tzw. ambient media) - rodzaj marketingu obejmujący niestandardową reklamę zewnętrzną, w ramach której prowadzone są dla klientów najbardziej innowacyjne działania w przestrzeni miejskiej. Kluczowymi klientami Spółki w tym zakresie są zarówno największe domy mediowe funkcjonujące w Polsce (MindShare, Starcom), jak i wielu bezpośrednich klientów (Link4, Hyundai, Nike czy Henkel). Segment generujący około 10% przychodów ogółem.

 

Emitent tworzy Grupę Kapitałową, w skład której wchodzą:

 

  • Mediacap S.A. – jednostka dominująca;
  • Scholz & Friends Warszawa Sp. z o.o.-  podmiot poprzez który Emitent świadczy wyżej wymienione usługi związane z planowaniem i realizacją wielokanałowych strategii reklamowych. Mediacap S.A. posiada 75% udział w kapitale zakładowym podmiotu.

 

Obecnie strategia rozwoju Emitenta opiera się na wspólnej obsłudze klientów przez spółki Grupy oraz poszukiwaniu nowych obszarów, w których Mediacap mógłby obsługiwać swoich obecnych klientów. Zarząd Spółki nie wyklucza realizacji zakładanej strategii poprzez przejęcie atrakcyjnych podmiotów, umożliwiających osiągnięcie efektu synergii oraz zwiększenie poziomu osiąganych wyników finansowych. Ponadto Emitent podjął działania związane z uzupełnieniem oferty Mediacap o usługi z zakresu digital, czyli reklamy w internecie oraz na urządzeniach mobilnych, e-commerce itp.

Docelowo Spółka planuje debiut na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

 

Wyniki finansowe

 

Przychody Mediacap

1. Przychody Mediacap S.A. w latach 2008-2013

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki

Wyniki finansowe

2. Wyniki finansowe Mediacap S.A. w latach 2008-2013

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki

 

Od kryzysowego roku 2009, kiedy to przychody Spółki spadły do poziomu 11,4 mln zł, Emitent intensywnie zwiększa sprzedaż. Przychody za 2012 r. wyniosły 27,2 mln zł i były o 35,64% większe niż rok wcześniej. Co ważne, w ubiegłym roku Mediacap S.A. wypracowało dodatni wynik zarówno na poziomie operacyjnym jak i netto, odpowiednio  2,2 mln i 1,66 mln złotych. Obecny rok jest okresem kontynuacji znaczącej poprawy wyników finansowych Spółki. W ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku, skonsolidowane przychody były o ponad 55% wyższe niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2012 r. W porównaniu do poprzedniego roku, znaczącej poprawie uległa również rentowność prowadzonej działalności. Zysk operacyjny wzrósł ponad dwukrotnie do poziomu 1,3 mln zł (622,3 tys. zł za IH 2011), a zysk netto wyniósł 962,3 tys. zł (472,7 tys. zł w analogicznym okresie roku poprzedniego). Jak podaje Zarząd w ostatnim raporcie okresowym, dobre wyniki zaprezentowane za dwa kwartały 2013 r. są wynikiem skoncentrowania podejmowanych działań na obecnym portfelu klientów, co pomimo trudnej sytuacji branży reklamy pozwoliło na zwiększenie uzyskiwanych przychodów. W ujęciu wyników skonsolidowanych, w ostatnim kwartale br. wzrósł wskaźnik zadłużenia i na koniec czerwca 2013 r. wyniósł 50% (33% za II kwartał 2013 r.).

 

W raporcie za II kwartał 2013 r., Zarząd Mediacap S.A. zamieścił informację, iż biorąc pod uwagę obecne wyniki finansowe Spółki, a także dynamikę pozyskiwania zleceń na drugą połowę roku, spodziewa się osiągnięcia w całym 2013 r. lepszych wyników niż rok wcześniej, choć jak zastrzega skala tego wzrostu będzie niższa niż zaprezentowana w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego okresu.

 

Analiza SWOT

 

Do mocnych stron działalności Spółki, oprócz wieloletniego doświadczenia na rynku, należy zaliczyć zdywersyfikowaną ofertę usług Grupy opartą na trzech segmentach rynku marketingu. Ponadto jak pokazały wyniki za pierwsze półrocze 2013 r., bogaty portfel klientów pozwala Spółce na osiągniecie przewagi konkurencyjnej na rynku oraz poprawę wyników finansowych, pomimo trudnej sytuacji rynku reklamy w Polsce.

 

Słabe strony wiążą się przede wszystkim z branżą, w której funkcjonuje Emitent. Rynek usług marketingowych charakteryzuje się dużą wrażliwością na wahania koniunktury gospodarczej. W przypadku spowolnienia wzrostu gospodarczego, wydatki przedsiębiorstw na cele marketingowe ulegają zmniejszeniu, co powoduje negatywne skutki w postaci spadku uzyskiwanych wyników finansowych Spółki. Przykładem powyższej zależności jest rok 2009 r., kiedy to przychody Emitenta w stosunku do 2008 r. spadły o ponad 38%.

 

Branża reklamowa charakteryzuje się silnym otoczeniem konkurencyjnym, gdzie należy upatrywać największych zagrożeń dla rozwoju działalności Mediacap. Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm takich jak np. CAM Media, Grupa ADV, K2 Internet, Havas czy Interpublic świadczących konkurencyjne do oferty Emitenta usługi. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż rynek usług marketingowych cechuje się niskimi barierami wejścia, co może implikować nasilenie działań ze strony nowych, potencjalnych konkurentów. Pojawienie się dużej liczby nowych podmiotów, zainteresowanych atrakcyjnością polskiego rynku może doprowadzić do konieczności konkurowania przez Spółkę marżą w przyszłych okresach w celu utrzymania lub powiększania pozycji na rynku, co z kolei spowodowałoby spadek rentowności.

 

Największe szanse rozwoju należy upatrywać w rozszerzaniu oferty Spółki o usługi z zakresu digital. Dynamiczny rozwój tego rynku z jednej strony pozwoli Spółce na pozyskanie nowych klientów, a z drugiej zaoferowanie obecnym partnerom nowych kanałów reklamy i promocji. Emitent w ostatnim raporcie okresowym informuje, iż obecnie trwają prace związane z przejęciem podmiotu zajmującego się tego typu usługami. Intencją Zarządu jest sfinalizowanie transakcji jeszcze przed końcem 2013 r. Powyższe pozwoli na dalszą dywersyfikacją oferty, zwiększenie przychodów Grupy przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów działania i pozyskania klientów, co z kolei powinno przełożyć się na wzrost rentowności oraz poprawę wyników finansowych.

 

Opracowanie:

 

Prometeia Capital