• Zmiany w regulacjach ASO - cz.3/3



Zmiany w regulacjach ASO

 

Uchwalony przez Zarząd Giełdy w maju tego roku pakiet zmian regulacyjnych w alternatywnym systemie obrotu, którego data wejścia w życie została co do zasady określona na 20 czerwca, jest największą jak do tej pory modyfikacją obowiązujących od 2007 r. przepisów  rynku NewConnect.


Uczestników rynku nie spotkała jednak rewolucja – można raczej określić to ewolucją, lub też w pewnym zakresie usankcjonowaniem funkcjonujących w praktyce sposobów postępowań.

Zmiany można podzielić na trzy główne grupy:

 

  • zmiany w zakresie Dokumentów Informacyjnych
  • zmiany w zakresie obowiązków informacyjnych (raportów bieżących i okresowych)
  • zmiany w zakresie sankcji w stosunku do spółek i autoryzowanych doradców


3. Sankcje wobec emitentów i Autoryzowanych Doradców

Podobny katalog kar obowiązuje także np. na rynku NASDAQ OMX First North.
Dotychczas w stosunku do emitentów notowanych w alternatywnym systemie obrotu Giełda jako organizator mogła wymierzyć trzy rodzaje sankcji – upomnienie, zawieszenie obrotu lub wykluczenie z obrotu.


Pierwsza z katalogu kar jest adekwatna do naruszeń regulaminu nie mających charakteru rażącego lub nie zagrażających w istoty sposób interesowi inwestorów. Sankcja w postaci zawieszenia notowań jest stosowania w praktyce jako sankcja przymuszająca spółki do określonych działań (przekazania zaległego raportu itp.), natomiast wykluczenie z notowań jest rozwiązaniem wyjątkowym.
Brakowało natomiast kary, która związana byłaby z np. licznymi naruszeniami obowiązków informacyjnych wynikającymi nie tylko z działań celowych, ale także niedbalstwa, przekroczeniami terminów nie mających charakteru rażącego, ale uciążliwymi dla inwestorów.


Na rynku AIM funkcjonuje – zarówno dla spółek, jak i autoryzowanych doradców, katalog kar rozpoczynający się od kary pieniężnej (do 50.000 funtów za każde naruszenie przepisów AIM), poprzez upomnienie, aż do skreślenia. Informacja o karze jest udostępniania publicznie. Kary finansowe są wymierzane, i to w istotnej wysokości – przykładem może być tutaj np. kara wobec Seymour Pierce Ltd, ukaranego w grudniu 2012 r. karą w wysokości 400.000 funtów za złamanie regulacji obowiązujących doradców. Karane są także spółki – np. Regal Petroleum plc karą w wysokości 600.000 funtów, za wprowadzenie inwestorów w błąd poprzez podawanie zbyt optymistycznych informacji.

Zmiana regulaminu ASO wprowadziła do katalogu kar karę finansową w wysokości do 20.000 zł.
Sankcja finansowa może stanowić dla spółki notowanej na NewConnect realną sankcję – upomnienie ma wyraz jedynie prestiżowy, a zawieszenie i wykluczenie są na tyle rzadko stosowanymi sankcjami, że nie są postrzegane przez spółki jako potencjalnie grożąca im kara.


Sankcja finansowa może spełnić doskonałą rolę w zakresie prewencji ogólnej. Co więcej, zagrożenie karą pieniężną dla spółek notowanych na NewConnect przyczyniłoby się także – i nie jest to paradoks – do poprawy ogólnej jakości pracy Autoryzowanych Doradców i do wykluczenia z rynku doradców złych, nierzetelnych i niekompetentnych.


Spółka wchodząc na NewConnect oceniałaby koszty funkcjonowania na rynku także pod kątem potencjalnych sankcji i ryzyka z tym związanego, przez co wybierając autoryzowanego doradcę zwracałaby uwagę na doświadczenie, kompetencje, a nie tylko na cenę – która dziś jest jednym z głównych, o ile nie jedynym, kryteriów wyboru Autoryzowanego Doradcy.  


Kary finansowe, oprócz funkcji prewencji ogólnej, będą także spełniać funkcję sprawiedliwościową, gdyż – jak może się wydawać – będą dobrze odebrane przez inwestorów. Co prawda ich wysokość nie jest znaczna, ale należy pamiętać, że zgodnie z regulaminem, kara pieniężna może być stosowana równolegle z innymi sankcjami.

W zakresie autoryzowanych doradców katalog sankcji zawierał przed zmianami jedynie skreślenie z listy lub zawieszenie uprawnień. Była to sytuacja niewystarczająca. Należy zauważyć, że na liście autoryzowanych doradców wpisane jest wiele podmiotów, dla których pełnienie funkcji na rynku NewConnect jest działalnością poboczną. Dla takich podmiotów, dotkliwość sankcji w postaci skreślenia z listy lub zawieszenia uprawnień, jest znikoma. Z kolei, dla doradców, dla których rynek NewConnect jest podstawowym lub jednym z podstawowych przedmiotów działalności -  kara może być zbyt dotkliwa.
Nowe regulacje zwiększyły gradację kar, wprowadzając – podobnie jak dla spółek – upomnienie, oraz karę finansową w wysokości do 20.000 zł.

 

INVESTcon Group

Poprawa jakości pracy Autoryzowanych Doradców może być dokonana poprzez zwiększenie i urealnienie odpowiedzialności. Ryzyko otrzymania kary finansowej będzie mobilizacją do lepszego działania dla tego rodzaju firm, może stanowić także przyczynek do refleksji dla nowych podmiotów, czy posiadają one zespół legitymujący się odpowiednimi kwalifikacjami do pełnienia funkcji Autoryzowanego Doradcy. Co prawda, wprowadzenie certyfikatów dla pracowników AD może odnieść pozytywne efekty, jednak biorąc pod uwagę niezbyt wysoki poziom trudności przeprowadzanych egzaminów, nie jest to działanie wystarczające.


Zagrożenie sankcją pieniężną zapobiegnie – lub pomoże zapobiec – obecności na liście Autoryzowanych Doradców podmiotów przypadkowych, nie mających doświadczenia na rynku kapitałowym.

Pochwalić należy Giełdę Papierów Wartościowych za ciekawe rozwiązanie kwestii wymierzania kar finansowych. Nie są one bowiem pobierane na rachunek Giełdy – a zatem nikt nie będzie mógł postawić zarzutu, ze tym sposobem organizator zwiększa sobie przychody – ale na rachunek dowolnie wybranej organizacji pożytku publicznego. Ukarany podmiot ma obowiązek przekazać GPW potwierdzenie dokonania wpłaty w terminie 14 dni od wymierzenia kary. Jeżeli tego nie zrobi – Giełda będzie mogła zawiesić lub skreślić/wykluczyć z notowań.

Największa od początku funkcjonowania ASO nowelizacja przepisów z całą pewnością nie jest rewolucją – ale też rewolucja nie była potrzebna. Stanowi ona ewolucję w kierunku zwiększenia odpowiedzialności i profesjonalizmu uczestników rynku. Nowe regulacje nie wykraczają także – a nawet są często bardziej liberalne – poza standardy obowiązujące na innych rynkach alternatywnych.


Oczywiście, jak zwykle najwięcej zależy od faktycznego stosowania i egzekwowania nowych przepisów, co leży w gestii Organizatora ASO, ale dotychczasowa praktyka pokazała, że Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie dba o rozwój NewConnect i Catalyst i podejmując różnorakie działania, bierze pod uwagę aspekty rynkowe, a nie czysto teoretyczne rozwiązania.


Dlatego też, choć nie można się spodziewać, że natychmiastowo wyeliminuje się kontrowersyjne sytuacje i słabe spółki, to nowe przepisy stanowić będą z całą pewnością istotny impuls kierujący rozwój rynku w korzystnym kierunku.

 

Opracowanie:

 

Zmiany w regulacjach ASO