• LUG



LUG S.A. prowadzi działalność w branży oświetleniowej. Firma jest jednym z największych w kraju producentów i dystrybutorów opraw przemysłowych i dekoracyjnych.  Firma powstała w 1989 r. jako spółka cywilna, w 2001 r. nastąpiło przekształcenie w spółkę z o.o., a w 2007 r. w spółkę akcyjną. Na rynku NewConnect LUG S.A. jest notowana od listopada 2007 r.

 

fotolia.pl

 

Profil działalności

 

Spółka zajmuje się produkcją przemysłowych opraw oświetleniowych. Grupa LUG S.A., w skład której wchodzi LUG S.A. oraz LUG Light Factory Sp. z o.o., LUG Gmbh oraz T.O.W LUG Ukraina wytwarza produkty według własnych projektów dzięki czemu charakteryzują się one wysoką funkcjonalnością. Obecnie oferta obejmuje szereg grup opraw oświetleniowych przemysłowych i dekoracyjnych: zewnętrznych – do iluminacji budynków, ulic, parkingów oraz wewnętrznych, które swoje zastosowanie znajdują w salonach sprzedaży, biurach i marketach. Głównymi odbiorcami produktów Firmy są hurtownie elektrotechniczne, hurtownie ogólnobudowlane, sklepy oraz importerzy materiałów elektroinstalacyjnych i oświetlenia przemysłowego. Grupa LUG prowadzi także sprzedaż na rynki zagraniczne, aktualnie udział eksportu w sprzedaży ogółem stanowi ok. 48%.

 

Wyniki finansowe

 

lug wyniki

Wykres 1 Skonsolidowane wyniki finansowe Grupy LUG S.A. w 2011 r. (mln zł) 

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych LUG S.A.


W 2011 r. Spółka kontynuowała przyjętą strategię działalności poprzez zwiększanie udziału produktów wysoko marżowych w ogólnej strukturze sprzedaży. Dzięki temu Firma kontynuuje trend wzrostu dynamiki przychodów ze sprzedaży, który można zaobserwować od 2010 r. Jak informuje Zarząd Spółki w raporcie okresowym opublikowanym 9.11.2011 r. istotnym elementem rozwoju w III Q br. były prace związane z poszerzeniem asortymentu o kolejne oprawy wykorzystujące źródła światła LED, a także pojawienie się w ofercie Firmy grup opraw skierowanych do nowych segmentów rynku – opraw oświetlenia pomieszczeń medycznych oraz infrastruktury kolejowej. Dodatkowo w III Q br. w Spółce zakończono proces wdrażania 12 nowych opraw oświetleniowych, które weszły do oferty handlowej. Sprzedaż w III Q 2011 r. była wyższa o 8% w porównaniu do II Q 2011 r. oraz o 15,5% wyższa od analogicznego okresu w 2010 r. (19,72 mln zł w III Q 2010 r.). Zysk netto zwiększył się ponad dwukrotnie w relacji kwartał do kwartału, a w porównaniu do III Q 2010 r. o 180 % (550 tys. zł zysku netto w III Q 2010 r.). LUG S.A. dzięki wcześniej wymienionym zmianom poprawił również rentowność netto, która w III Q wyniosła 6,8%, w porównaniu do 2,7% w III Q 2010 r.

 

W dniu 19 grudnia 2011 r. Zarząd opublikował w raporcie bieżącym wstępne wyniki finansowe za okres styczeń – listopad 2011 r., w którym skonsolidowane przychody wyniosły 83,2 mln zł, co w porównaniu do wyniku z całego roku 2010 na poziomie 68,9 mln zł stanowi wzrost o 21%. Dodatkowo spółka poinformowała, że prognozy na rok 2011 r. (przychody 89,7 mln zł) zostaną przekroczone.

 

Analiza SWOT

 

Do silnych stron Spółki należy zaliczyć bogatą ofertę produktów dopasowaną do potrzeb wielu segmentów branży oświetleniowej, profesjonalny park maszynowy i wysokiej klasy komponenty, a także umiejętność dopasowania oferty do sytuacji panującej w branży, czego dowodem są poprawiające się wyniki finansowe w 2011 r. pomimo gorszej sytuacji gospodarczej. Z punktu widzenia inwestorów warto zaznaczyć, iż Spółka posiada stabilny akcjonariat, w którym ponad 52% akcji posiadają państwo Ryszard i Iwona Wtorkowscy (prezes zarządu i przewodnicząca Rady Nadzorczej), 18,34% są w posiadaniu funduszy zarządzanych przez OPERA TFI, a 6,7% Grupy Kapitałowej WDM S.A. Kapitalizacja Spółki przy kursie 12 gr za akcję wynosi 21,6 mln zł, a w 2007 r. Firma pozyskała 20,6 mln zł z oferty prywatnej akcji nowej emisji. Wskaźnik C/WK wynosi 0,6, a wskaźnik C/Z 6,6. Słabe strony i idące za tym zagrożenia wynikają z otoczenia rynkowego, a zwłaszcza sytuacji panującej w branży budowlanej. W przypadku nagłego spadku dynamiki produkcji budowlano-montażowej w Polsce, Spółka może zmagać się z problemami w pozyskiwaniu nowych zleceń, co przełoży się na zmniejszenie sprzedaży w przyszłości. Należy również zwrócić uwagę na zagrożenie, jakie wynika z faktu, iż LUG S.A. jest spółką groszową i najmniejsza zmiana kursu akcji prowadzi do znaczącej zmiany zarówno kapitalizacji Firmy jak i wartości portfela inwestorów posiadających akcje LUG S.A. Szansą dla Spółki jest ekspansja na rynki zagraniczne, rosnący udział eksportu w strukturze sprzedaży zapewni Firmie dalszy dynamiczny rozwój. Należy jednak pamiętać, iż wraz ze wzrostem eksportu coraz większą rolę w działalności przedsiębiorstwa odgrywa ryzyko kursów walutowych, gdzie umocnienie się waluty krajowej prowadzi do zmniejszenia wyników finansowych Firmy.

 

Opracowanie:

 

Prometeia Capital