• 3 spółki z NewConnect, które istotnie poprawiły wyniki



 

Co do zasady rynek NewConnect zrzesza małe spółki o wysokim potencjale wzrostu. Przyjrzeliśmy się największym spółkom z tego rynku pod względem kapitalizacji po wynikach za II kwartał 2015 roku. Jakiego rzędu dynamiki wzrostu można wśród nich spotkać?

 

Agromep

 

Podstawowym przedmiotem działalności spółki Agromep jest hurtowa sprzedaż maszyn, urządzeń, narzędzi oraz ciągników rolniczych. Ponadto spółka poszerzyła swoją działalność o usługi transportu wewnętrznego, produkcję detali i detali metalowych, usługi w stworzonej przychodni rehabilitacyjnej oraz o działalność hotelarską. W I półroczu 2015 roku spółka niemal potroiła wyniki w relacji rok do roku. Przychody wyniosły 19,2 mln zł (+118,3% rdr), zysk operacyjny 0,9 mln zł (+213,5% rdr), a zysk netto 0,67 mln zł (+185% rdr). W samym II kwartale br. spółka zanotowała jeszcze większą poprawę wyników, przychody wzrosły do 12,8 mln zł wobec 5,1 mln zł przed rokiem (+149,7% rdr), zysk operacyjny do 0,64 mln zł wobec 0,12 mln zł (+442,4% rdr), a zysk netto do 0,5 mln zł wobec 0,11 mln zł (+345,9% rdr). Warto przy tym zaznaczyć, że wyniki nie zostały obciążone istotnymi zdarzeniami jednorazowymi, podczas, gdy przed rokiem dodatnio na wyniki II kw. wpłynęły zysk ze zbycia inwestycji w wysokości niemal 17 tys. zł i zysk z aktualizacji wartości inwestycji w kwocie ponad 39 tys. zł (łącznie te pozycje stanowiły ponad 20% wykazanego zysku netto w II kw. 2014 roku).

 

Ekobox

 

Ekobox jest spółką inżynieryjną działającą w branży elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej. Świadczy szeroki wachlarz usług związanych z projektowaniem i realizacją inwestycji, doradztwem technicznym oraz realizacją indywidualnych zleceń w branży. W I półroczu 2015 roku spółka znacznie poprawiła rentowność przy relatywnie mniejszym zwiększeniu przychodów. Te ostatnie sięgnęły kwoty 11,7 mln zł wobec 8,5 mln zł rok wcześniej (+37,4% rok do roku). Z kolei zysk operacyjny wyniósł 0,51 mln zł (+158% rdr), a zysk netto 0,42 mln zł (+185,7% rdr). W wynikach warto zauważyć, że strata ze sprzedaży została zamieniona w I półroczu 2015 roku na zysk w kwocie 0,6 mln zł. Wyniki w obu okresach były obciążone istotnie zdarzeniami jednorazowymi w postaci pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych. Na co warto zwrócić uwagę to fakt, że w I połowie 2014 roku zdarzenia te sumarycznie wpłynęły pozytywnie na wyniki (pozostałe przychody przekroczyły pozostałe koszty), podczas gdy w I połowie bieżącego roku wystąpiła sytuacja odwrotna. Z kolei w samym II kw. 2015 roku przychody ze sprzedaży wzrosły do 6,6 mln zł (+36,5% rdr), zysk operacyjny do 0,34 mln zł (+204,5% rdr), a zysk netto do 0,28 mln zł (+238% rdr).

 

Sare

 

Sare jest spółką, która działa na rynku e-mail marketingu w Polsce. Swoimi działaniami stara się, aby poczta elektroniczna była jednym z najskuteczniejszych mediów w komunikacji rynkowej. W tym celu podejmuje inicjatywy zmierzające ku budowaniu świadomości i edukacji, a także stale rozwija narzędzia systemu SARE. W I półroczu 2015 roku spółka osiągnęła przychody na poziomie 19,3 mln zł wobec 11,9 mln zł rok wcześniej (+61,7% rdr). W tym samym okresie zysk operacyjny zwiększył się do 3,3 mln zł (+114,9% rdr), a zysk netto do 2,1 mln zł (+134% rdr). Jednak dopiero w II kw. 2015 roku zyski spółki skokowo wzrosły. Podczas gdy osiągnięte przychody osiągnęły 11,9 mln zł (+105,9% rdr), zyski osiągnęły kilkusetprocentową dynamikę. Zysk operacyjny w II kw. bieżącego roku wyniósł 2,4 mln zł wobec 0,33 mln zł rok wcześniej (+618,9% rdr), a zysk netto 1,5 mln zł wobec 0,08 mln zł. Warto te wyniki porównać do celu menedżerskiego spółki na 2015 rok, który zakładał przychody na poziomie 30 mln zł, zysk netto na poziomie 3 mln zł, a przy tym osiągnięcie rentowności netto na poziomie 10%.

 

Opracowanie:

 

SII