• Super Premium Cars S.A.



Super Premium Cars S.A. – firma handlująca samochodami z segmentu premium, powstała w czerwcu 2010 roku, a od maja 2011 roku notowana jest na rynku NewConnect. Jak dotąd jest to jedyny podmiot wprowadzony do alternatywnego systemu obrotu zajmujący się taką działalnością.

 

fotolia.pl

 

Profil działalności:

 

Podstawą funkcjonowania warszawskiego przedsiębiorstwa jest sprzedaż aut luksusowych. W ofercie możemy znaleźć samochody nowe i używane, popularne marki luksusowe (m.in. Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Jaguar) jak i bardziej ekscentryczne (m.in. Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Porsche). Firma twierdzi, że na zamówienie klienta może sprowadzić auto każdego producenta, także  marek niedostępnych w Polsce, czy w Europie w postaci oficjalnych autoryzowanych salonów. W ten sposób SPC S.A. zaspokaja popyt zgłaszany przez zamożnych Polaków na luksusowe auta takich marek jak Rolls Royce, Maybach, Maserati, czy Lamborghini. W archiwum ofert można znaleźć kilka unikatowych pozycji, jak na przykład Rolls Royce’a Drophead Coupe za 1,7 mln zł. Ostatnią spektakularną transakcją, o której poinformował zarząd Spółki była sprzedaż Lamborghini Aventador LP700-4 za kwotę 1,35 mln zł. Emitent oferuje kompletne usługi związane ze sprzedażą pojazdów, począwszy od pomocy w wyborze odpowiedniego samochodu i jego konfiguracji, aż po pozyskanie korzystnego źródła finansowania poprzez przygotowanie klientowi ofert kredytów i leasingu. Przedsiębiorstwo zapewnia także opiekę po zakupie auta związaną z jego eksploatacją, sprowadza potrzebne części zamienne oraz organizuje przeglądy serwisowe. Na polskim rynku można znaleźć kilka podmiotów o podobnym charakterze działalności, dlatego SPC S.A. aby wyróżnić się na tle konkurencji zdecydowała się na świadczenie dodatkowych usług:

 

  • wynajem oferowanych samochodów na krótki termin (od 3 dni) i dłuższe okresy (ponad 1 miesiąc),
  • sprzedaż i pośrednictwo w sprzedaży jachtów, samolotów i helikopterów,
  • organizacja imprez o charakterze motoryzacyjnym,
  • transport osób na zlecenie,
  • sprzedaż luksusowych akcesoriów tuningowych.

 

Ostatnią z wyżej wymienionych usług Spółka realizuje za pomocą firmy PAKO AUTOMOTIVE FASHION HOUSE, w której od lipca 2011 roku SPC S.A. posiada 50% wszystkich udziałów. Przedsiębiorstwo jest wyłącznym dystrybutorem pojazdów i akcesoriów brytyjskiej marki KAHN Design.

 

Wyniki finansowe:

 

Wykres 1.

Wykres 1 Wyniki finansowe Super Premium Cars S.A. 

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Super Premium Cars S.A.

 

Super Premium Cars S.A.  działa na rynku od 2010 roku. Na powyższym wykresie przedstawione są wyniki finansowe Spółki z pięciu kolejnych kwartałów. Dodatkowo z analizy raportów bieżących wynika, że podmiot w pierwszym kwartale 2012 roku zawarł umowy sprzedaży na kwotę blisko 6,7 mln zł. Handel autami odpowiedzialny jest za większość osiąganych przychodów firmy – 97,5% wobec 2,5% z wynajmu i dzierżawy samochodów (dane za pierwsze półrocze 2011 r.). Przedsiębiorstwo w całym roku 2011 osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 12,9 mln zł i skonsolidowany zysk netto w wysokości 534 tys. zł. Są to wartości niższe od założonych prognoz odpowiednio o 13,9% i 11%. Zarząd tłumaczy to negatywnym wpływem kursów walutowych i niższą niż planowano sprzedażą w czwartym kwartale 2011 r. Słabą stroną biznesu jest brak stałej rentowności netto w kolejnych okresach, co spowodowane jest zapewne osiąganiem różnych marż na sprzedaży, w zależności od egzemplarzy sprzedanych samochodów. W czwartym kwartale 2011 r. Spółka odnotowała rekordowe przychody na poziomie blisko 5 mln zł zarazem notując najniższy zysk netto w historii działalności w wysokości 53 tys. zł. Co ciekawe, drugi kwartał 2011 roku był przeciwieństwem – najniższe przychody i najwyższy zysk netto. Super Premium Cars S.A. prognozuje poprawę wyników w 2012 roku. W raporcie za czwarty kwartał 2011 r. Prezes Zarządu, Pan Łukasz Kobyłecki zapowiada osiągnięcie 15 mln zł przychodów ze sprzedaży i 600 tys. zł zysku netto. Pozytywnie na wynik finansowy osiągany w przyszłych okresach powinien wpłynąć fakt zmiany lokalizacji salonu w Warszawie, gdzie czynsz przy większej powierzchni wystawowej jest niższy o 49% w porównaniu do poprzedniego. Podpisana umowa najmu przekłada się na ponad 640 tys. zł oszczędności w trzy letnim okresie. Oprócz obiektu w Warszawie firma oferuje samochody w salonach w Ciechanowie i Grudziądzu.

 

Otoczenie rynkowe:

 

Emitent prowadzi działalność na mocno konkurencyjnym rynku, musi rywalizować o klientów z wysoko rozwiniętą siecią oficjalnych autoryzowanych dealerów popularnych marek luksusowych i kilkoma firmami zajmującymi się podobną działalnością. Trzeba także zauważyć, że nisza rynkowa, w której zaczął działać Emitent (sprowadzanie samochodów marek niedostępnych oficjalnie w Polsce) staje się coraz węższa. W ostatnich latach Polska zaczęła być postrzegana jako bardzo perspektywiczny rynek przez producentów samochodów klasy premium. Swoje salony otworzyły m.in. Ferrari, Bentley, Aston Martin, natomiast Porsche ma rozwiniętą sieć dealerską już od kilku lat. Fakt ten można interpretować na dwa sposoby. Z jednej strony może to spowodować odejście klientów od firm pośredniczących, takich jak SPC S.A. do oficjalnych przedstawicieli. Z drugiej strony pojawienie się autoryzowanych serwisów gwarancyjnych w naszym kraju może zachęcić do zakupu wielu potencjalnych klientów, którym do tej pory przeszkadzał brak istnienia takich serwisów, co wiązało się z wieloma kłopotami, gdyż nabywca takiego auta musiał organizować przeglądy gwarancyjne i serwis za granicą. Powodowało to podwyższone koszty utrzymania samochodu i wymagało dużej ilości czasu. Obecnie dzięki dostępności powyższych usług serwisowych w kraju, koszty dodatkowe uległy znacznemu zmniejszeniu, a oszczędność czasu może skłonić niektórych do podjęcia decyzji o zakupie samochodu jednego z wyżej wymienionych przedstawicieli.

 

Przewagą konkurencyjną SPC S.A. wobec oficjalnych dealerów są niższe ceny oraz szeroka oferta używanych samochodów z całej Europy. Jak wynika z raportu KPMG – „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011” to właśnie auta używane w dobie kryzysu stały się bardziej popularne. Dodatkowo analitycy prognozują, że od roku 2011 liczba rejestracji samochodów luksusowych znowu wejdzie w trend wzrostowy i w ciągu 2 -3 lat osiągnie wartości z przed okresu kryzysu finansowego. Jeżeli szacunki się sprawdzą, Spółka będzie miała okazję wykorzystać sprzyjające warunki na rynku i znacząco poprawić sprzedaż oraz osiągane marże.

 

Wykres 2.

Wykres 2 Liczba rejestracji samochodów luksusowych w latach 2005-2012 (w sztukach) 

Źródło: Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011”


Kolejną przewagą konkurencyjną Super Premium Cars S.A. jest krótszy czas oczekiwania na samochody. Podmiot może przeszukać cały rynek i zaoferować klientowi auto już wyprodukowane. Natomiast zamawianie samochodu z indywidualną konfiguracją u oficjalnego dealera powoduje, że auto trzeba wyprodukować przez co czas oczekiwania znacznie się wydłuża. Problem tkwi w znalezieniu egzemplarza o takiej samej konfiguracji bądź zbliżonej do wymagań klienta i przekonania go do zakupu istniejącego już auta. Atutem jest często niższa cena, nawet po uwzględnieniu kosztów sprowadzenia.

 

Pozytywne wiadomości docierają z rynku handlu jachtami, samolotami i helikopterami. Z danych Polskiego Związku Żeglarskiego wynika, że kryzys ostatnich lat nie wpłynął negatywnie na liczbę rejestracji jachtów powyżej 10 metrów. W 2010 roku odnotowano 172 rejestracje w tej kategorii, czyli o 16 więcej niż w roku 2009 i o 105 więcej niż w roku 2006. Natomiast liczba zarejestrowanych przez firmy samolotów i helikopterów wzrosła w 2011 roku o ponad 57% w porównaniu do roku 2006.[1] SPC S.A. powinna upatrywać  w tym sektorze swoich szans, gdyż bardzo wysokie ceny tego typu maszyn powodują, iż nawet niewielka sprzedaż znacząco wpłynie na osiągane przychody i zyski.

 

Emitent zamierza rozszerzyć świadczone usługi. Jeszcze w pierwszym półroczu planuje zakup dwóch firm: Platinum FLY S.A. i Premium Motor Sport Poland S.A., co ma pozytywnie wpłynąć na dalszy rozwój Spółki. Pierwszy podmiot świadczy usługi lotnicze klientom indywidualnym i biznesowym, oferuje wynajem samolotów i helikopterów, a dodatkowo prowadzi szkolenia nauki pilotażu. SPC S.A. planuje zrealizować ten projekt jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012, gdyż w tym okresie przewiduje zwiększone zapotrzebowanie na tego typu usługi, a co za tym idzie wzrost osiąganych przychodów. Natomiast Premium Motor Sport Poland S.A jest przedsiębiorstwem zajmującym się obsługą profesjonalnych kierowców wyścigowych.

 

Zagrożeniem dla działalności przedsiębiorstwa jest duża konkurencyjność rynku. Pomijając nawet autoryzowanych przedstawicieli, w Polce znajduje się co najmniej klika firm sprowadzających auta luksusowe. Stosunkowo niewielki popyt powoduje, że przedsiębiorstwa muszą zabiegać o każdego klienta rywalizując marżą i obsługą na najwyższym poziomie, gdyż zamożna grupa docelowa charakteryzuje się bardzo dużymi wymaganiami. Potknięcie w jednym z realizowanych zamówień może sprawić, iż SPC S.A. straci zaufanie w wąskim środowisku klientów.

 

Niewątpliwie powodzenie działalności Super Premium Cars S.A. uzależnione jest także od ogólnej koniunktury w polskiej gospodarce. Jak pokazuje wykres 1, w czasach kryzysu wszyscy ostrożniej wydają pieniądze. Pozytywny jest jednak fakt ciągłego wzrostu liczby zamożnych i bogatych Polaków. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów liczba ta powiększyła się z 227 tysięcy w roku 2001 do 620 tysięcy w roku 2010 i prognozowany jest dalszy wzrost.

 

Opracowanie:


Prometeia Capital S.A.

 


[1] Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011”